"V Klubu je spousta začínajících podnikatelů, a v tomto směru to generuje nejen novou klientelu, ale mám se i koho zeptat, když mám podnikatelské starosti."

Marta Veselá - Autorka projektu Agenda s nadhledem -
www.agendasnadhledem.cz

Kdo jste a co děláte?

Jmenuji se Marta Veselá a jsem autorka projektu Agenda s nadhledem, který pomáhá začínajícím podnikatelům s oficialitami kolem podnikání. Zbavím vás nevolnosti břicha zvláště, pokud se to týká identifikované osoby, nebo třeba GDPR.

Podnikám už strašně dlouho, s partnerem jsme začali podnikat už v roce 1993 a naším oborem jsou automobily. Partner automobily dováží, auta servisujeme a já dělám veškeré přihlašovací věci okolo. Na mě připadlo účetnictví a daně, protože jsme byli začínající firma ve dvou lidech. Jsem tedy tak daleko nominovaná, přesto že jsem umělecky založená a řekněme, že se na účetnictví vůbec nehodím.

V průběhu podnikání přišly 3 děti a já jsem potřebovala najít si něco svého, svou parketu. Jednu dobu jsem se zabývala finančním poradenstvím, ale zjistila jsem, že to není moje parketa, protože nemám ráda tlak na výkony. Zjistila jsem, že nemůžu produkty vůbec ovlivnit, že prodávám hotové produkty různých pojišťoven, ale nemůžu je vůbec ovlivnit, např. jaký bude výkon na finančních trzích. Byla jsem tedy jedním z prvních investičních poradců, tehdy jsme ještě měli kulaté razítko u ČNB, poté jsem zjistila, že celé poradenství se týká toho, že uklidňuji klienty, že se nic neděje, když jde jejich investice špatným směrem.

Také se mě tam nelíbily poměry. Onemocněla jsem, měla jsem bolesti kloubů. Tou dobou mi padl do ruky online. U toho se mi líbilo, že to můžu dělat kdykoliv, odkudkoliv z domu, nemusím jezdit na žádné schůzky, hledat parkovací místa, někoho neustále přemlouvat. Na začátku jsem vůbec netušila, co bych mohla nabídnout za projekt. Uvažovala jsem o projektu, který se týkal domácího tančení, protože celý život tančím, dokonce jsem tančila i závodně spoustu let a v posledních letech si spíše tančím pro radost. Proto jsem chtěla přinést ženám radost do domácnosti, když večer uloží děti, aby si mohly dát chvilku čas pro sebe a zatančit si. Narazila jsem na problém s muzikou a autorskými právy, tak jsem si říkala, co budu dělat.

Přišlo období, že jsem tedy nic nedělala, ale zjistila jsem, že mám menší nervy z těchto oficialit než všichni ostatní a že dokážu věcem přijít na kloub, protože, co máme firmy, tam vedu podvojné účetnictví a jsem jednatelem, takže všechny tyto záležitosti kolem podnikání mám prožité. Začínající podnikatelé v online vedou daňovou evidenci a mě to přišlo oproti podvojnému účetnictví docela jednoduché. Začala jsem tedy lidem radit a měla jsem plnou schránku dotazů, kdy jsem neustále odpovídala, zdarma, protože jsem si nedokázala říct o peníze. Potom jsem vytvořila produkt, který se týkal DPH a identifikované osoby. Projekt vznikl jednoduše, protože jsem měla velké množství dotazů a věděla jsem, co lidi přesně trápí, a dokázala jsem si to představit, protože jsem původně kreativec a vím, jak lidé myslí. Proto produkt podávám jiným způsobem než třeba účetní, protože víc používám nějaké pocity, barvy, vlastní vymyšlené ikonky, jiný šmrnc. Pak přišlo GDPR a další projekty. Vždy když vidím nové projekty, vyslechnu si dotazy, zodpovím na ně a vytvořím online produkt.

Jaká byla vaše výzva na začátku?

Výzvu jsem řešila v cílové skupině. Můj první produkt se jmenoval také Agenda s nadhledem, ale týkal se domácích financích, to, co jsem dělala kdysi dávno. Lidé doma mají smlouvy v šanonu, v jistém chaosu a nedokážou si je přečíst. Říkala jsem si, že tohle je báječné „pro všechny“, jenže to je ta chyba, protože produkt „pro všechny“ se prodává špatně.

Já si tedy udělala cílovku ze svých známých, kteří začínají podnikat, jsou identifikované osoby z toho důvodu, že potřebují propagovat na Facebooku, řeší živnostenské listy, podnikatelské oficiality na webu a já jim radila. Moje cílová skupina tedy nakonec byla začínající podnikatelé online, kteří mají produkty v online marketingu. Moje největší výzva byla ve zúžení cílové skupiny.

Další věc byla, protože jsem se upínala na prodej e-booků, a zdokonalovala jsem to a ladila. Jenže mně se moc neprodávaly, protože na těch produktech jsem nejdůležitější já a moje energie, což jsem zjistila až s odstupem času. Potom si lidé snadněji koupí produkt. Výzva byla v tom, že jsem musela překopat myšlení, že někde vyvěsím e-book a on se mi sám bude prodávat. Jenže pro mě nejzásadnější zjištění bylo, že magnet může být úplně cokoliv, např. checklist, video, cokoliv. Já byla ze začátku zacyklená v e-boocích.

Jak jste se o Pavlovi dozvěděla?

O Pavlovi jsem věděla už dlouho, protože kdysi dávno jsem začínala v projektu Jsi značka, kde Pavel už figuroval. Moc se mi na něm líbí pokrok. Když si ho vezmu v roce 2013 a teď, je to úplně jiný člověk, a s tím, co vybudoval, má můj obrovský obdiv. Také mi připadal, že neumí tolik mluvit, ale on se tak strašně zdokonalil a své projekty vytunil.

Já jsem absolvovala jiné kurzy, ve kterých byla podpora po dobu kurzu. Cítila jsem, že potřebuji patřit do nějaké skupiny, protože hodně organizuji srazy. O klubu Placen za svou existenci mi řekly kamarádky, takže díky nim jsem se tam zakoukala a vešla do něj. Jsem kromě toho i soutěživý člověk, tak jsem si říkala, že vyhraju tu výzvu, abych měla diskuzi s Pavlem, aby mi poradil v podnikání. Jenže to bych řekla, že není úplně správný postup, protože jsem jen seděla a sjížděla videa, abych měla hodně bodů.

Pokud můžu lidem poradit, dělejte to co nejpomaleji. Videa sjíždějte pomalu a dělejte si zápisky, protože já teď, když něco hledám, hledám to dlouho, protože jsem to projela z rychlíku a nestíhám sledovat všechna videa. Ráda sleduji nejnovější čtvrteční vysílání, líbí se mi, že tam jsou noví lidé, kteří přinesli nové prvky. I přesto, že nejsem v Klubu aktivní každý den a nekomentuji příspěvky, sleduji z povzdálí a velice ráda využívám návodů.

Jak důležité bylo členství v Klubu pro váš byznys?

Dostala jsem se do skupiny lidí, se kterými se setkáváme, a díky tomu jsem získala i spoustu klientů. Na všech se mi totiž líbí, že si chtějí nejdříve věci nakoukat a potom teprve kupují. Tímto získávám velkou důvěru, protože je tam spoustu začínajících podnikatelů, a v tomto směru to generuje nejen novou klientelu, ale mám se i koho zeptat, když mám podnikatelské starosti.

Členství v Klubu bylo v tomto zcela zásadní. Předtím jsem měla zacyklené, že vytvořím e-book a ten se bude prodávat, ale u Pavla jsem zjistila, že je potřeba mít portfolio produktů, více produktů od nejlevnějších po dražší a pak se v tom celku můžou prodávat. Tato návaznost, produkty a celý postup učí jenom Pavel. To v jiných kurzech není, což bylo pro mě zásadní. Aktuálně mám tedy dva kurzy, několik levných produktů, které řeší úderně problém, dále mám komplexnější. Je důležité mít produkty poskládané v řadě. Je důležité mít také e-mailing. Já jsem to měla takové impulzivní, napsala jsem článek, poslala ho, ale nemělo to žádný systém. Důležité bylo vytvoření právě tohoto systému, který není na první pohled vidět.

Jaké konkrétní strategie nyní využíváte?

V současnosti už mám vytvořené portfolio produktů a nejvíc teď testuji takové rychlé akce a více se zaměřím na levné kurzy, které nebudou dělané jako členská sekce, ale formou emailů a budou řešit nějaké problémy. Např. začátek podnikání – jak si zajít pro živnostenský list, kde se přihlásit, co všechno udělat, DPH od toho, že člověk zjistí, že musí být identifikovaná osoba, když chce nakupovat služby ze zahraničí, když chce prodávat služby do zahraničí, jak se k tomu přihlásit, jak dělat měsíční hlášení. Ono těch informací je hodně, takže je lepší to dávkovat.

S čím konkrétně vám Pavel pomohl?

Pavel mi nejvíc pomohl v tom, že v Klubu jsou jednotlivé tréninky, které řeší určitou dovednost. Když se chci zdokonalit reklamu na Facebooku, tak se k tomu vždy vracím, ale celkově ve strategii mi hodně pomohla jeho malůvka a asociace s namlouváním, že člověk na první schůzce nemůže prodávat, že se napřed oťukává. To mi pomohlo k vytvoření celkové strategie v podnikání. A protože už jsem měla předtím něco hotového, nejhorší je vždycky předělávání, aby to bylo pro klienta uchopitelné, aby věděl, co následuje jako další krok.

Poté mě také bavila kampaň GDPR, se kterou jsem Pavlovi pomáhala, kde jsem to připravovala už od října 2017, protože v té době žádné materiály ještě nebyly. Na klubových setkáních v Praze jsme si s Mílou Látalem a Pavlem sedli, já jim řekla, co jsem všechno zjistila a vytvářeli jsme celou záležitost, aby to lidé měli správně. Pojala jsem to jiným způsobem než oni, ale pro mě to byla velká výzva. Na začátku mě pomohli si utříbit myšlenky.

Jak byste Pavla popsala?

On je nenápadný skromný kluk, ale je strašně inteligentní a dokáže strategicky myslet. Vím také, že je profilem rodič a dokáže věci dovést do zdárného konce, za něho mluví výsledky. Když se chci učit od nejlepších, nemohla jsem Pavla rozhodně minout. To, jak vypadá na první pohled skromně a ta čísla, která má za sebou, to se mi moc líbí. Líbí se mi, že je pořád s lidmi, že nás z povzdálí pozoruje. Když jsem zmínila mou výzvu, když jsem sledovala videa v Klubu, teď už vím, že k Pavlovi se člověk dostane jednou za měsíc na semináři, kde se může zeptat na spoustu věcí. Líbí se mi tedy, že svůj projekt vylepšuje a zdokonaluje. Já osobně jsem nadšená ze Ziskového klubu, který ještě nemám uvedený do praxe, ale intenzivně na to myslím, protože stabilizace a jistota je důležitá. Před dvěma lety jsem osobně vizi klubu měla, ale vůbec jsem netušila, co lidem předávat. Tím, jak člověk roste, tak jsem si postupně přišla na to, že vím, s čím jim pomoci. To, že Pavel vytváří produkty na míru a z povzdálí nás sleduje, je opravdu skvělé.

Co byste poradila začínajícím podnikatelům?

Pokud ještě nevíte, co je vaší vášní, nebo jak na svou vášeň postavit byznys, vezměte nějaké téma naučte se schody procesu, od nápadu přes emaily a prodejní stránky, produkt. Vyberte si jednu věc a naučte se ji napřed slušně, pak skvěle a pak bravurně. Kolem vás je spoustu dalších podnikatelů, kteří potřebují pomoci. Například, naučíte se opravovat e-booky a budete to dělat skvěle, ale co je na online skvělé, je duplikace. Když se to naučíte nastavovat a ukazovat dalším lidem, vyděláte si peníze na stabilizaci do začátku. A až najdete ten správný nápad, uvedete ho do praxe během pár hodin nebo dnů. Už to nebude žádné hledání. Netrapte se, že nemáte správné téma. Myslíte si, že mojí vášní je DPH a oficiality? Není. Já ráda pracuji s lidmi a ráda jim pomáhám, takže moje vášeň je pomoci lidem skrze např. DPH.