"V Klubu je vše pod jednou střechou - člověk si nemusí vyloženě kupovat zvlášť online kurzy, ale může se zaměřit na to, co potřebuje a klikne si na to v tom čase, kdy potřebuje."

Nora Šulíková - Certifikovaná transformační koučka
a autorka knihy Štěstí na dosah -
www.skolastastia.sk

Kdo jste a co děláte?

Jmenuji se Nora Šulíková a jsem certifikovaná transformační a NLP koučka. Mám úžasného 12letého syna a jsem autorka knihy Štěstí na dosah a online klubu Škola štěstí (www.skolastastia.sk). Mojí úlohou a posláním je provázet ženy za objevením a udržením si šťastného já. Pomáhám jim odblokovat emocionální zátěže díky emocionálnímu detoxu a napojit se na svou intuici.

Jaká byla vaše výzva na začátku?

Úplně na začátku to byla taková touha po svobodě. Co se týká té mé – pro mě znamená cestování. Online podnikání už v zárodku pro mě znamenalo takovou svobodu cestovat a být časově flexibilní v pracovním i osobním životě. K online podnikání jsem se dostala postupně. Začátky jsou už vzdálenější. Bylo to v roce 2012, když jsme s partnerem spouštěli takový online portál pro rodiče s dětmi, který nakonec nedopadl, jak jsme si úplně představovali, protože to byla první vlaštovka v online podnikání. Šlo o to, že tam byly zveřejňované různé akce, které nebyly veřejně dostupné. Tento projekt jsme připravovali dva roky, ale nevyšel nám, protože to celé v principu ztroskotalo na spolupráci s programátorem, nebyli jsme ze spolupráce nadšení, protože se to všechno prodlužovalo, a právě proto jsem hledala způsoby a možnosti, jak dále dělat to, co dělám, jak to proměnit v online verzi, rozvíjet, abych to mohla dělat sama, popř. s úzkou skupinkou lidí, kteří se mnou budou v týmu.

Potom jsem začala rozvíjet online kurzy angličtiny, protože jsem se 16 let věnovala profesionální práci lektorky anglického a německého jazyka, takže z toho to tak nějak pramenilo a ta potřeba byla z toho důvodu, že se mi ozývalo spoustu lidí, kteří nebyli v mojí lokalitě a nemohli se k tomu dostat přes jiný způsob než ten internetový. Začali jsme s tímto a vytvořili jsme web – English lovestory.

Byl to velmi úspěšný projekt, ale časem mě to už přestávalo naplňovat, protože jsem to dělala už mnoho let. Ne ani tak ta online verze, ale spíš ten obsah, protože jsem se už neposouvala pracovně, ani osobně. Ale odjakživa mě bavilo pracovat s lidmi, a dokonce jsem studentům dělala takového psychologa, protože měli různé bariéry v komunikaci. Přemostilo to k tomu, co dělám v současnosti. Do toho ještě přišly události v mém osobním životě, který se mi zhroutil před několika lety, a potřebovala jsem vyladit sebe sama jako osobu, ale také jsem měla potřebu pomoct vyladit životní cesty dalších lidí. Takže to poslední se tak nějak krystalizovalo a dospělo až do té verze, kterou dělám doteď. To je to, že v současnosti pomáhám ženám dostat se ze situací, které jim způsobují různá traumata a nepříjemnosti v životě, a ony se neumějí pohnout dál, až do situace, kdy se cítí samy sebou a jsou šťastné, prožívají pravou lásku a štěstí v životě.

Proč bylo důležité tuto výzvu překonat?

To, že jsem přešla do online podnikání a v současnosti se mu věnuji na sto procent, je právě to, že jsem jako člověk duše nestálá – potřebuji cestovat a pohybovat se z místa na místo, neumím být stále na jednom místě. Takže kdybych měla klienty, kteří by za mnou chodili na konzultace, terapie a koučink jen na jedno konkrétní místo, tak bych se neuměla pohnout dále, a tím, že mě to také naplňuje pomáhat lidem a doprovázet je na jejich cestě, tak byla jednoznačně jasná volba všechno posunout do online verze.

Napříč tomu, že mnozí lidé se mě ptali, jestli to bude lidem vyhovovat vše posouvat do online verze, já v tom vidím obrovskou výhodu v tom, že to dává velkou svobodu nejen mně, ale i klientům, šetří to obrovské množství času i peněz, který lidé běžně stráví docházením do a z konkrétního místa, a také je to možné potom poskytovat lidem různě na světě. Mám klienty ze zahraničí, a i opačného konce zeměkoule. Další velmi důležitá věc je to, že pokud jsou služby, produkty a online kurzy na internetu, lidé se k nim můžou dostat kdykoliv, takže je to časově a místně neomezené, čímž internet opět dává obrovské množství svobody i v tomto smyslu.

Není to jen pro mě a mé svobodě k cestování, kam se mi zachce, být flexibilní i kvůli mému dítěti, ale také je to věc, která je důležitá pro klienty, protože můžou být z jakéhokoliv konce země a můžou se připojit kdykoliv. Pokud se to netýká vysloveně mých osobních koučinků, ale týká se to třeba formy online kurzů nebo našeho online klubu – Školy štěstí, nebo forma online produktu, např. meditace, tak je to velmi výhodná forma takové spolupráce, a mně a klientům, kteří využívají tyto služby, to velmi vyhovuje.

Jak jste se o Pavlovi dozvěděla?

Už dříve, když založil Klub. Tím, že jsem studovala online marketing a studovala jsem ho v Americe a různých jiných verzích, měla jsem přehled už předtím. Ale Pavla sleduji asi posledních 5 roků intenzivně a o Klubu jsem se dozvěděla přirozeně. Ten Klub byl jakýmsi vyústěním různých produktů a služeb, které Pavel poskytoval předtím a velmi mě na tom zaujalo to, jakou nenucenou formou všechno předává a že ví, jak přetransformovat to, co se naučí někde v zahraničí, do lokálního, československého regionu. Protože trh zde je jiný, dělá se to jinak, lidé reagují jinak než v Americe, a je třeba to velmi přizpůsobovat na tyto lokální parametry.

Není to tedy úplně identické, ale dá se velmi inspirovat. To, že Pavel toto dělá, inspiruje se a posouvá to dále, nezůstává na jednom místě, aktualizuje informace, pomáhá lidem v našem regioně a československém kontextu, aby se dokázali pohnout dál v podnikání a mohli zlepšit své podnikatelské strategie online. Líbí se mi, že si na nic nehraje.

Co vás přesvědčilo do Mentoring klubu vstoupit?

Já do Klubu vstoupila spontánně, protože když jsem viděla, že Pavel přišel s touto nabídkou, hned jsem do toho šla. To, že Klub založil, mě velmi potěšilo, protože já jsem si už v té době pohrávala s myšlenkou založení vlastního klubu online a bylo to pro mě velmi velká inspirace a vzor, jak to Pavel dělá a jakým způsobem to strukturuje, jaké věci běží v pozadí. Pro mě to byla zajímavá zkušenost zapojit se do Klubu Pavla Říhy právě z tohoto důvodu, že strategie, které se naučí, mu fungují. Ty samé strategie fungují i mně, a to je pro mě velký přínos. Proto, když potřebuji něco nového v online marketingu pořešit, něco si připomenout, vždy jdu do Klubu a podívám se na trénink, který se mi k tomu hodí, nebo je aktuální, je to velmi dobrá platforma na to, aby člověk mohl kontinuálně rozvíjet své podnikání a know-how, vzdělávat se a posouvat se. Hlavně strategie jsou stále nové a vyvíjejí se a je potřeba se posouvat dopředu.

Jak důležité bylo členství v Klubu pro váš byznys?

Pro můj byznys a pro mě je důležité, že Pavel v něm zveřejňuje různé tréninky na různá témata a má tam různé rozhovory s experty. Má to vše pod jednou střechou, a to se mi líbí asi nejvíc, že člověk si nemusí vyloženě kupovat zvlášť online kurzy, ale může se zaměřit na to, co potřebuje a klikne si na to v tom čase, kdy potřebuje. Je to taková nekonečná forma vzdělávání. Velmi flexibilní způsob, jak se vzdělávat jako online podnikatel. Je tam velké know-how, které lidé jinde nenajdou.

Co je velká přidaná hodnota, je to, že to funguje na našem trhu. Všechny strategie mi zatím vždy fungovaly, a když jsem si nevěděla rady, tak jsem se zeptala, a když mi Pavel něco poradil, tak mi to vždy začalo lépe fungovat.

Jaké konkrétní strategie nyní využíváte?

Já konkrétně využívám podcasty, dělám živá vysílání, webináře, online koučinky pro online klub – Školu, kterou jsem založila. Co se týká dalších strategií, mám magnet na webu (těch mám asi 20 a strategicky je různě měním podle ročních období, občas je potřeba je nahradit nebo obnovit), emailovou databázi. Využívám základní strategie. Všechny jsou velmi dobře využitelné, člověk jich využije i víc, ne jen jednu. Pokud chcete oslovit více lidí, je třeba více strategií.

Co se vám nejvíce osvědčilo?

Velmi dobré strategie jsou živá vysílání na Facebooku. Také podcasty (audionahrávky) jsou velmi funkční metoda, i když nejsou ještě tak běžné, ale pokud se vaše cílová skupina týká podnikatelů jako takových, ti jsou zvyklí na takovou formu podání informací. Podcasty dělám také naživo, takže nejsou před nahrané, a dělám je živě přes FB.

Dále také Zlatá brána, magnet, oslovování lidí v databázi, jakým způsobem komunikovat s klienty, či potencionálními klienty. Velmi dobré jsou Pavlovy tipy – několikadenní akce, 3–5 dní, které jednoduše vytvoří takovou rychlejší odezvu. Ty se mi zatím osvědčily na rozšiřování databáze nejvíc.

S čím konkrétně vám Pavel pomohl?

Kromě budování databáze a strategií, jak budovat databázi, jsem vděčná Pavlovi, že vytvořil prémiový trénink, který se nazývá Ziskový klub, do něho jsem se zapojila hned, jak ho vytvořil, protože jsem na něj čekala už dlouho. Zdáli jsem ho pozorovala, jak vytvořil vlastní klub, a velmi mě to přitahovalo, tak, že bych něco takového chtěla ve svém podnikání rozběhnout. Pro moje podnikání to mělo velký přínos v tom, že jsem si mohla vyskládat to, co jsem už delší dobu plánovala. V tréninku byly konkrétní kroky a postupy, jak to udělat. V lednu jsem pak spustila online Školu štěstí, což je transformační klub pro ženy a je postavený na principech, které jsem se naučila v Klubu u Pavla Říhy. Je to posun v mém podnikání a v tom, jak tvořím marketingové strategie.

Pro mě i další lidi, kterým tento klub přináší hodnotu, je to výhoda v tom, že můžou mít všechno pod jednou střechou. Nejsou to jen samostatné online kurzy, ale mohla jsem to celé zakomponovat do jednoho projektu, verze toho všeho a můžu to vše kontinuálně rozvíjet, pomáhat lidem nepřetržitě a vést je na jejich cestě. Za toto vděčím Pavlovi z toho důvodu, že nás naučil, jaké jednoduché kroky využít, jak vyskládat tento klub, když s tím člověk začne.

Jak hodnotíte svou cestu s odstupem nyní?

Velmi dobře, pro mě to byla taková škola. Většina věcí nevyšla, ale v současnosti jsou už na dobré cestě nastavené projekty, které mají stabilní základ. Já jsem se v mnohých věcech posunula, vědomostně, technicky, je to nekonečná cesta. Určitě je dobré si projít jednotlivými kroky, nedá se čekat, že ze dne na den se člověk stane online podnikatelem, který bude vydělávat miliony, ale ta cesta krok za krokem je velmi podstatná. I přesto, že ji má každý odlišnou, je důležité si tím projít a vyzkoušet si jednotlivé kroky, vyzkoušet si to na sebe, jet o cesta osobního rozvoje.

Jak byste Pavla popsala?

Úžasný člověk, který si na nic nehraje. Pokud chcete nějakou fungující online strukturu, Pavel je ten správný člověk na správném místě.

Co byste poradila začínajícím podnikatelům?

Pokud uvažujete o online byznyse, poradila bych vám zásadní věc: Začněte co nejdřív, když jste připraveni. Nečekejte na to, že zítra toho budete vědět víc, že se to změní, že se to bude dít samo nebo že ten úspěch v podnikání přijde ze dne na den. Začněte hned teď, protože neustálým odkládáním se člověk oddaluje od toho, co chce dosáhnout. Bez ohledu na podmínky, ve kterých jste, pokud je to vaše touha a cítíte, že to s vámi rezonuje, začněte!