"Členství pro mě bylo zásadní, protože mi odpovídalo na všechny otázky, které jsem řešila..."
Tereza Machová - Odborná aromaterapeutka, masérka
a cyklická žena -
www.aromaterapiehabibi.cz
⭐️⭐️⭐️ Člen Síně slávy ⭐️⭐️⭐️
Kdo jste a co děláte?
Jmenuji se Tereza Machová a jsem odborná aromaterapeutka, lektorka živých kurzů o aromaterapii, vášnivá milovnice vůní, ženské cykličnosti, kontaktního rodičovství a všeho ostatního, co s tím souvisí.
Jaká byla vaše výzva na začátku?
Než jsem začala podnikat online, bylo pro mne velkou výzvou pochopit a přijmout, že i můj obor, který se může zdát ryze praktický a zaměřený jen na klienta v přístupu tváří v tvář, může jít do online sféry. Bylo pro mě těžké najít způsob, jak masáže a aromaterapii přetvořit do online podoby a předávat lidem.
Proč bylo důležité tuto výzvu překonat?
Díky online podnikání jsem chtěla dosáhnout svobody, neomezeného času, konečně začít žít bez omezení a všeobecné svázanosti. Chtěla jsem se vymanit ze spárů společenského očekávání, toho, co se má, co se musí. Mám ráda, když se věci dělají jinak a ráda vybočuji z řady, proto jsem chtěla zkusit, jaké to je, když se hodně známý obor uchopí jinak. Velkou motivací pro mne bylo i finanční zabezpečení pro mne a mého syna, protože jsem online začínala v době, kdy jsem odcházela od svého muže a potřebovala jsem finančně zajistit tak, abych si odchod mohla dovolit. Jsem moc ráda, že se mi to díky Pavlovi a jeho online tréninkům podařilo převést do praxe.
Jak jste se o Pavlovi dozvěděla?
Už delší dobu jsem ho sledovala přes jeho Facebook a reklamy, ale dlouho jsem ho nebrala vážně. Nepatřila jsem mezi ty, kteří by ho kritizovali za vzhled, řeč, gestům atp., na to jsem se nikdy nezaměřovala, ale nějakým způsobem jsem k němu neměla moc důvěry. Získal si mě tím, že jsem si koupila jeho strategický trénink Poznej svého zákazníka, a v něm jsem se přesvědčila o tom, že Pavel je kvalitní lektor, mentor a že bych se od něho mohla učit.
Potom mě k němu přímou cestou namotivovala moje kamarádka, Jana Stránská (Jana Lesana), která se zabývá netoxickou domácností a životem bez chemie, která v té době v Klubu rostla jako hvězdička. Tím jsem se nechala inspirovat a motivovat, říkala jsem si, že to zkusím, a kdyžtak půjdu pryč, když mi to nebude vyhovovat.
Jak důležité bylo členství v Klubu pro váš byznys?
Bylo pro mě zásadní, protože mi odpovídalo na všechny otázky, které jsem řešila, ať už z pohledu poznání pravého zákazníka, přes nápad, jeho tvůrčí uvedení do praxe, vystavení webu či online strategií, které jsou potřeba k tomu, aby to fungovalo a aby se nápad proměnil v peníze.
Jaké konkrétní strategie nyní využíváte?
Největší strategií, kterou osobně nevnímám jako strategii, ale spíše jako přístup a cestu, která mě baví a hodně naplňuje a za kterou možná není cítit byznys, je budování komunity. Dodnes jsem nevyužívala facebookovou reklamu, což je možná chyba, protože by mi generovala vyšší zisky, nejsem machr ani přes email marketing (zatím jsem se v tom nenašla). Má cesta je skrze budování komunity přes Facebook a mou motivační skupinu, která byla první svého druhu na poli českém a slovenském na Facebooku, kde jsem začala poskytovat přímou podporu lidem, kterým jsem odpovídala na otázky, točila jsem živá vysílání se svými tématy, a také jsem odpovídala na to, co lidé aktuálně řešili.
Myslím, že tímto způsobem jsem si vybudovala důvěru a lidé poté rádi nakoupili. V tomto pokračuji. Myslím si, že když chceme podnikat online a spoustu lidí nás nezná naživo, mohli bychom jim to vynahradit tím, že nás poznají, naši povahu, život skrze online. Důležitá je komunita, znát lidi, příběh a znát, co lidé řeší, abych mohla přijít s produktem, který bude řešením na jejich otázky.
Co plánujete do budoucna ještě využít?
Líbilo by se mi začít s facebookovou reklamou. Cítím, že Facebook je hodně výkyvový a já jsem hodně žena cyklická, takže si dopřávám fáze odpočinku. Nedokážu být vždycky aktivní, ani nechci, ale chci mít pozornost směřovanou i na sebe sama, což Facebook bohužel generuje, takže přestává zobrazovat, vytrácí se stabilita a zisky se negenerují.
Myslím, že bych mohla zapracovat na SmartEmailingových kampaních, abych zákazníky získávala skrze emaily, abych je mohla oslovovat a více s nimi pracovat.
Láká mě také chatbot, kdy pracuji s lidmi skrze chat. Lákají mne i živá vysílání s více inspirativními lidmi. Teď jsem točila Kongres plný vůní, kde se objevilo 9 úžasně inspirativních lidí, jako např. Anna Kabotová nebo Jana Stránská, které jsou součástí Pavlova Klubu, a měla jsem skvělou zpětnou vazbu – lidé na toto spojení skvěle reagovali.
Na tomto bych tedy chtěla zapracovat, ale uvědomuji si, že je potřeba vybudovat si cestičky a strategii.
S čím konkrétně vám Pavel pomohl?
Pomohl mi ukázat to, že e-book není vždy ideální magnet, ať zdarma, nebo placený, a že si cestu můžu výrazně zjednodušit, zkrátit, a přitom na ni vydělat. Naučil mě hodně věcí, jedna z nich je, že jsem zjistila, že video mi vždycky zaplatí mnohem víc než psaný text. Že si s tím můžu vždycky hrát, ale že mám vždy tvořit na základě konkrétních požadavků svých zákazníků.
Jak hodnotíte svou cestu s odstupem nyní?
Jsem za ní hodně vděčná, proto to, co jsem s online podnikání chtěla dosáhnout, přesáhlo mé očekávání a povedlo se to. Vždy, když vypustím produkt, má úspěch. Jsou to rychle vydělané peníze, i přesto, že víme, že za „rychlými penězmi“ je dlouhá cesta.
Myslím si, že jsem se některými věcmi více zaobírala, mohla jsem jít rychleji do akce. Zbytečně se bojím Facebookové reklamy. Mám obavu, že do ní budu dávat hodně peněz a že se investice nevrátí. Na tomto strachu musím zapracovat a eliminovat ho, ale jinak s odstupem jsem ráda, že jsem do toho šla a že Pavel a další mentoři v Klubu jsou mi průvodci na mé cestě.
AHA moment pro mne byl, že můžu prodat jakýkoliv svůj nápad, pokud je dobře postavený a promyšlený. Důležité je nejdříve vše promyslet, dát dohromady a napsat prodejní stránku, tu potom měnit na základě reakcí publika, a až potom tvořit produkt, přičemž si užívat, že peníze jsou už součástí prodeje a přibývají. Je to opačný postup, než většina podnikatelů dělá, kdy nejdřív vytvoří produkt, a potom se snaží najít způsob, jak ho prodat, ale já ho prodávám od té původní myšlenky, že produkt budu vůbec tvořit.
Další AHA moment byl, že aromaterapie se dají na internetu prodat a lidé je chtějí, protože jim ukazují cestu, jak si mohou užívat život, jak ho mohou prožít kvalitněji, voňavěji, poznávat a zdokonalovat se, a řešit své zdravotní, fyzické i psychické problémy, protože duše, emoce a psychosomatika mne na tom baví nejvíc.
Jak byste Pavla popsala?
Jsem ráda, že jsem Pavla mohla potkat osobně na setkání Byznys kruhu, kde mě velmi mile překvapilo, jaký je to nenápadný kluk a jak působí jemně, přirozeně. Myslím si, že je introvert, i když teď už vystoupit ze zóny komfortu. Je to velmi srdečný a milý člověk a cením si na něm toho, že skutečně přemýšlí, jak konkrétně by mi mohl pomoci, zamýšlí se nad mým projektem a nabízí konkrétní řešení k tomu, abych se měla lépe a aby peníze přitékaly. Je z něj cítit, že opravdu chce pomoci, jde do toho naplno, a přitom je to normální kluk, žádný namyšlenec.
Co byste poradila začínajícím podnikatelům?
Doporučila bych nebát se, nejančit a nestahovat se do svých útrob, ulity, neschovávat se před výzvami, narovnat se, pořádně se nadechnout, vydechnout a proměnit strach v odvahu. Ono to vždycky nějak dopadne. Když uděláme chybu, můžeme se z ní poučit, načerpat novou sílu a stát se lepším podnikatelem. Nebát se, neudělat ze strachu strašáka, který nám bude bránit v plnění si svých snů, ale udělat z něj partnera, který mě bude naopak podporovat, abych ze svých zón komfortu a bezpečí vystupovala. Neotálet, nevymlouvat se a neodkládat věci, protože prokrastinace je zabiják kreativity.